Kerékpár hajtás alkatrészei
A kerékpár hajtásán (vagy más néven hajtásláncán) keresztül történik az erőátvitel. A hajtás részeit alkotják a kerékpárvázba szerelt középcsapágy (vagy középrész), a hajtómű, a rá szerelt pedál és első lánckerék (kerekek), a lánc, a hátsó kerékre szerelt többfokozatú lánckeréksor (vagy kazetta), ennek egyetlen lánckerekes változata (hátsó lánckerék), valamint kiegészítő alkatrészek, mint a láncvezető vagy feszítő. Ezeknek az alkatrészeknek a feladata, hogy a kerékpáros lábainak mozgását – vagyis a leadott teljesítményt - hatékonyan közvetítsék a kerékre.
Az utóbbi időben népszerűvé vált a szíjhajtás, de mivel csak bolygóműves váltókkal alkalmazható, a láncot nem tudja teljesen kiszorítani. Most nézzük meg részletesen ezeket a komponenseket! A pedál olyan szerkezet, amely a kerékpáros lábát támasztja meg, és tartalmaz egy csapágyat. Ez a pedál a hajtókarokba csatlakozik. Fontos megkülönböztetni az utcai cipővel használt platform (vagy taposó) pedált az automatikus pedálkötéstől. A Bikegift kerékpáros webáruházban széles választékban megtalálhatók a pedálok, bármilyen típushoz és stílushoz.
A pedál támasztja a lábat, tengelye pedig a hajtóműbe csatlakozik. A lánckerekek lehetnek integráltak, vagy a jobb minőségű hajtóműveknél cserélhetők. Az anyaguk lehet acél vagy alumínium, a hajtómű pedig általában alumínium. A hajtómű a középcsapágy-tengely körül forog, amely a középcsapágyházban található. Ezek az egységek általában csomagban kaphatók, tehát a hajtómű tartalmazza a lánckerekeket, és néha a csapágyakat is. A nagy alkatrészgyártók, mint a Shimano és SRAM, kínálnak hajtásrendszereket, de említsük meg a specialistákat is, mint a Suntour, Sunrace, FSA, Sturmey-Archer, XLC, Prowheel, valamint a hazai Csepel és Altrix. Amennyiben elhasználódnak, a legtöbb gyártóhoz és modellhez tartalék csapágyak és lánckerekek is széles választékban elérhetők. A választásnál figyeljünk arra, hogy az MTB kerékpárok eltérő hajtóműkialakítást és lánctányérokat igényelnek, mint az országúti/gravel/túra típusok.
A hajtásláncon tovább haladva a hajtómű a láncon keresztül továbbítja a nyomatékot a hátsó keréknek. A lánc kopó alkatrész, és használati függvénytől függően 1000-5000 km után cserére szorulhat. Minden aktuális fokozatszámhoz különböző lánctípusok elérhetők. Az utolsó elem a hátsó lánckeréksor, amely a lánchoz hasonlóan kopó alkatrész, és fokozatspecifikus. Kizárólag az adott váltórendszerrel kompatibilis típus helyettesítheti a hajtásláncban. Egy fokozathoz tartozó lánckerék akár pár száz forintért is kapható, de egy „fullos” CNC-mart ötvözetből készült „tányérsor” akár százezres nagyságrendbe is kerülhet.